21 lutego to Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego,
święto, którego celem jest ochrona różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego. My, jako rodzimi użytkownicy języka polskiego, musimy dbać o to, aby rozwijać swoje kompetencje językowe w także w języku ojczystym, nie tylko w językach obcych, bo badania wskazują, że nie posługujemy się nim najlepiej. „Język polski uznawany jest za jeden z najtrudniejszych na świecie języków, zaraz obok chińskiego, z którym problem mają nie tylko obcokrajowcy, ale i rodzimi użytkownicy tego języka. UNESCO szacuje, że nawet 77 proc. Polaków ma problem ze zrozumieniem czytanego po polsku tekstu, a jedynie 2 proc. Polaków jest sprawnych językowo. Nic więc dziwnego, że i obcokrajowcy uważają ten język za trudny, skoro większość Polaków też nie posługuje się nim najlepiej.” (http://pspkobielewielkie.szkolnastrona.pl/index.php?c=article&id=2033)
Żeby opanować podstawy języka polskiego, obcokrajowcy muszą poświęcić nawet kilka miesięcy. Jak to zrobić? Oczywiście najpierw muszą zacząć od alfabetu i prostych słów. Dużą trudność sprawiają im litery takie jak ą, ę, ć, ń czy przyswojenie, kiedy używa się ż – rz, h-ch, ó-u. Z czasem mogą przejść do rzeczowników i ich odmiany oraz deklinacji czy choćby rozróżniania, jaki czasownik jest w formie żeńskiej, męskiej albo nijakiej. Problematyczna jest też odmiana czasowników przez osoby czy wyrażanie czasu przeszłego, teraźniejszego i przyszłego. A nade wszystko trudne są zaimki i przyimki, zwłaszcza gdy osoba, która uczy się języka polskiego w swoim rodzimym języku, nie musi nic odmieniać, a jedynie dodaje końcówkę, czy nie używa odmian przez osoby. Podstawą jest też przyswojenie liczebników, które również podlegają odmianie. (https://podroze.onet.pl/porady/jezyk-polski-jeden-z-najtrudniejszych-jezykow-swiata/dl12eyk)
W Międzynarodowym Dniu Języka Ojczystego nasi trzecioklasiści, zadowoleni z faktu, że polski jest ich rodzimym językiem, sprawnie rozwiązali wiele zagadek i łamigłówek: ortograficznych, gramatycznych oraz językowych. Dowiedli, że znakomicie władają szóstym pod względem trudności językiem świata (6 najtrudniejszych języków świata to: chiński, japoński, arabski, fiński, węgierski i -właśnie- polski.) Brawo trzecia klasa!