Przejdź do menu Przejdź do treści
      
      
Logo szkoły

Aktualności

środa, 21.02.2024

21 lutego to Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego,

święto, którego celem jest ochrona różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego. My, jako rodzimi użytkownicy języka polskiego, musimy dbać o to, aby rozwijać swoje kompetencje językowe w także w języku ojczystym, nie tylko w językach obcych, bo badania wskazują, że nie posługujemy się nim najlepiej. „Język polski uznawany jest za jeden z najtrudniejszych na świecie języków, zaraz obok chińskiego, z którym problem mają nie tylko obcokrajowcy, ale i rodzimi użytkownicy tego języka. UNESCO szacuje, że nawet 77 proc. Polaków ma problem ze zrozumieniem czytanego po polsku tekstu, a jedynie 2 proc. Polaków jest sprawnych językowo. Nic więc dziwnego, że i obcokrajowcy uważają ten język za trudny, skoro większość Polaków też nie posługuje się nim najlepiej.” (http://pspkobielewielkie.szkolnastrona.pl/index.php?c=article&id=2033)

Żeby opanować podstawy języka polskiego, obcokrajowcy muszą poświęcić nawet kilka miesięcy. Jak to zrobić? Oczywiście najpierw muszą zacząć od alfabetu i prostych słów. Dużą trudność sprawiają im litery takie jak ą, ę, ć, ń czy przyswojenie, kiedy używa się ż – rz, h-ch, ó-u. Z czasem mogą przejść do rzeczowników i ich odmiany oraz deklinacji czy choćby rozróżniania, jaki czasownik jest w formie żeńskiej, męskiej albo nijakiej. Problematyczna jest też odmiana czasowników przez osoby czy wyrażanie czasu przeszłego, teraźniejszego i przyszłego. A nade wszystko trudne są zaimki i przyimki, zwłaszcza gdy osoba, która uczy się języka polskiego w swoim rodzimym języku, nie musi nic odmieniać, a jedynie dodaje końcówkę, czy nie używa odmian przez osoby. Podstawą jest też przyswojenie liczebników, które również podlegają odmianie. (https://podroze.onet.pl/porady/jezyk-polski-jeden-z-najtrudniejszych-jezykow-swiata/dl12eyk)

W Międzynarodowym Dniu Języka Ojczystego nasi trzecioklasiści, zadowoleni z faktu, że polski jest ich rodzimym językiem, sprawnie rozwiązali wiele zagadek i łamigłówek: ortograficznych, gramatycznych oraz językowych. Dowiedli, że znakomicie władają szóstym pod względem trudności językiem świata (6 najtrudniejszych języków świata to: chiński, japoński, arabski, fiński, węgierski i -właśnie- polski.) Brawo trzecia klasa!

PLSP Częstochowa informuje, że świadcząc usługi korzysta z technologii przechowującej i uzyskującej dostęp do informacji w urządzeniu końcowym użytkownika, w szczególności z wykorzystaniem plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.
zamknij